Barcelona Packaging Hub (BPH), l’associació de fabricants de maquinària per al packaging de la província de Barcelona, destaca les principals tendències que marcaran el sector del packaging el 2025.

En termes generals, segons el Barcelona Packaging Hub (BPH), les tendències del sector aquest any estan impulsades per tres factors clau d’un mateix motor: la innovació, la sostenibilitat i la digitalització.
Sostenibilitat, el nou estàndard en packaging
El packaging sostenible ha passat de ser una tendència a una necessitat. Així, per al 2025, amb l’entrada en vigor de noves normatives mediambientals, s’espera un augment significatiu en l’ús de materials reciclables i biodegradables.
En aquest sentit, el BPH fa referència a un informe de Mordor Intelligence que preveu que el mercat d’envasos sostenibles passarà dels 292.710 milions de dòlars el 2024 als 423.560 milions de dòlars el 2029, amb un creixement anual compost del 7,67% durant aquest període.
Una de les regions amb més presència d’envasos sostenibles és Nord-amèrica, amb una quota de mercat mundial del 32,5% el 2022. Només als EUA, es preveu que el mercat d’envasos sostenibles arribarà als 143.860 milions de dòlars el 2032.
A escala geogràfica, a més de l’impuls d’Amèrica del Nord, destaca la regió Àsia-Pacífic, on s’espera un gran creixement del mercat d’envasos sostenibles gràcies a l’expansió de les indústries farmacèutica i d’aliments i begudes.
A Europa, la prohibició dels plàstics d’un sol ús i el foment de l’economia circular seran factors determinants per impulsar aquest mercat. A més, es preveu un creixement constant d’aquests envasos a Amèrica Llatina, Orient Mitjà i Àfrica.
Més detalls sobre els envasos sostenibles
Segons el BPH, els envasos sostenibles són aquells que poden ser reciclats, reutilitzats o biodegradables, i un dels principals avantatges d’aquest segment de mercat és l’ús de materials d’origen vegetal per a la seva fabricació, així com la seva capacitat de recàrrega.
L’economia circular està canviant la manera com les empreses conceben el packaging. Aquest model promou la reutilització i el reciclatge dels envasos, minimitzant l’ús de materials verge. Segons la Ellen MacArthur Foundation, el 57% dels envasos globals no són reciclables, cosa que subratlla la necessitat urgent d’adoptar solucions més sostenibles.
El desenvolupament de maquinària recicladora avançada per tractar aquests materials i la col·laboració entre empreses i governs per impulsar l’economia circular seran fonamentals en els pròxims anys.
Digitalització, l’altra gran tendència
En paral·lel, una altra de les grans palanques que està transformant la indústria del packaging prové de les tecnologies digitals com la Intel·ligència Artificial (IA) i el Big Data. Aquestes eines permeten a les marques optimitzar el disseny dels seus envasos i millorar l’eficiència tant en la producció com en la cadena de subministrament.
D’aquesta manera, el BPH destaca un informe de Forbes que revela que el 48% de les empreses del sector del packaging ja utilitzen la IA. Per exemple, en el disseny d’envasos, aquesta tecnologia ajuda a predir els materials i dissenys més eficients, estalviant temps i diners a les empreses en una fase tan crucial i també en la producció.
D’altra banda, tecnologies com les impressores 3D suposen un gran avenç en permetre la creació de prototips i envasos personalitzats de manera més ràpida i econòmica.