*Imatge destacada generada amb intel·ligència artificial
La Responsabilitat Ampliada del Productor (RAP) és un dels elements centrals de la regulació actual sobre envasos i residus d’envasos. Per a les empreses, entendre bé què implica és important no només des del punt de vista ambiental, sinó també per identificar correctament les obligacions associades als productes envasats que posen al mercat.
A Espanya, aquest règim està regulat principalment pel Reial decret 1055/2022, de 27 de desembre, d’envasos i residus d’envasos. Aquest decret estableix obligacions d’informació, prevenció, gestió i finançament per als productors de producte.
Ser “productor” no significa necessàriament fabricar l’envàs
Un dels primers conceptes que convé aclarir és què entén la normativa per productor de producte.
El Reial decret considera productors, amb caràcter general, els envasadors i els agents econòmics que importen o adquireixen en altres estats membres de la Unió Europea productes envasats per posar-los al mercat. La norma també contempla situacions específiques, com els productes comercialitzats amb marca de distribució, determinats productes envasats per encàrrec d’un tercer o algunes operacions de comerç electrònic.
Per tant, fabricar físicament l’envàs i tenir la consideració de productor als efectes de la RAP no són necessàriament el mateix.
Això fa especialment important que cada empresa analitzi quin paper ocupa dins de la cadena de comercialització i determini si està subjecta a aquestes obligacions.
Entre les obligacions previstes hi ha:
- La inscripció a la secció d’envasos del Registre de Productors de Productes
- La comunicació periòdica d’informació sobre els envasos introduïts al mercat.
La responsabilitat no s’acaba quan el producte es posa al mercat
La RAP parteix del principi que el productor assumeix determinades responsabilitats relacionades amb els residus derivats dels envasos que posa al mercat.
El Reial decret estableix diferents obligacions generals, entre les quals hi ha requisits vinculats a:
- la prevenció i l’ecodisseny
- la informació
- el compliment d’objectius
- l’organització i finançament de la gestió dels residus d’envasos.
Part d’aquestes obligacions es compleixen mitjançant sistemes individuals o col·lectius de responsabilitat ampliada del productor, que assumeixen les funcions que els productors els confien en matèria de recollida, gestió, finançament, compliment d’objectius i informació.
Per tant, la gestió dels envasos no s’hauria de considerar únicament una qüestió vinculada al moment en què es genera el residu, sinó una responsabilitat que cal tenir present des de la mateixa posada del producte al mercat.
Els envasos comercials i industrials també estan subjectes a la RAP
Aquest és un punt especialment rellevant per a moltes empreses industrials.
El Reial decret 1055/2022 va estendre expressament el règim de responsabilitat ampliada del productor als envasos comercials i industrials, àmbits on aquest règim no s’havia aplicat de manera general amb anterioritat.
En el cas dels envasos comercials, l’article 35 estableix que els productors de producte estan obligats al finançament i a l’organització de la gestió total dels seus residus. Aquest compliment pot articular-se individualment o col·lectivament a través dels corresponents sistemes de responsabilitat ampliada (SCRAP)
La mateixa obligació s’estableix per als envasos industrials a l’article 41 del Reial decret.
Això significa que la RAP no afecta únicament els envasos destinats al consumidor final. També incideix directament en els fluxos d’envasos presents en les relacions entre empreses i en els processos industrials.
Conèixer bé la cadena de valor és el primer pas
La Responsabilitat Ampliada del Productor obliga les empreses a analitzar els envasos des d’una perspectiva més àmplia: quins envasos posen al mercat, en quina condició ho fan, quin paper tenen dins de la cadena de comercialització i quines obligacions se’n deriven.
Identificar correctament aquesta situació és el primer pas per gestionar adequadament la RAP i reduir riscos de compliment.
Des de l’AIPC continuem fent seguiment de l’evolució normativa que afecta la indústria del plàstic per facilitar a les empreses informació útil i aplicable a la seva activitat. Si tens dubtes sobre com afecta la RAP a la teva empresa o quines obligacions has de complir en matèria d’envasos i residus d’envasos, des de l’AIPC t’ajudem a resoldre’ls.
Contacta amb nosaltres i t’assessorarem!
FONT:«BOE» núm. 311, de 28/12/2022 (2026)

ALTRES NOTÍCIES D’INTERÈS
