El Consell i el Parlament Europeu han assolit un acord provisional sobre el futur reglament de circularitat dels vehicles i la gestió dels vehicles al final de la vida útil (ELV). El text substituirà les directives vigents i busca que els vehicles nous es dissenyin per facilitar reutilització, reciclatge i recuperació, alhora que s’estreny el control sobre la gestió dels ELV.
Què implica per a la indústria del plàstic i la cadena de valor
Un dels elements més rellevants és la introducció d’objectius obligatoris de contingut reciclat, amb especial incidència en el plàstic. Segons l’acord, els objectius s’implementarien gradualment en un període de deu anys: 15% en 6 anys i 25% en 10 anys. A més, com a mínim el 20% d’aquest plàstic reciclat hauria de provenir de reciclatge en circuit tancat, amb l’objectiu de mantenir materials valuosos dins de l’economia circular de la UE.
El reglament també amplia l’abast. Manté l’aplicació a turismes i furgonetes lleugeres, però estén requisits de tractament (recollida, descontaminació i retirada obligatòria de peces) a vehicles pesants (com camions), motocicletes i vehicles especials, amb una exempció per a petits fabricants de vehicles pesants especials. Això pot ampliar volums sota criteris harmonitzats i, per tant, influir en fluxos de materials i requisits per a gestors i recuperadors.
En paral·lel, l’acord posa molt d’èmfasi en traçabilitat i control per evitar desaparicions i tractaments il·legals. Cada any uns 3,5 milions de vehicles “desapareixen” de les carreteres de la UE sense rastre, sigui per exportació, desmantellament o eliminació il·legal. Per abordar-ho, s’introdueixen criteris més clars per diferenciar un vehicle usat d’un ELV. Igualment, també se n’estableixen per determinar quan un vehicle és residu. Així, s’obliga que els vehicles que compleixin aquests criteris siguin tractats per un centre de tractament autoritzat i no puguin ser exportats o revenuts.
Responsabilitat ampliada del productor
L’acord reforça la responsabilitat ampliada del productor (REP), fent els productors responsables (financera i organitzativament) durant tot el cicle de vida del vehicle, inclosa la recollida gratuïta i el tractament adequat. També preveu un mecanisme transfronterer per garantir la responsabilitat dins el mercat únic. A més, estableix la prohibició d’exportar vehicles usats que ja no estiguin en condicions de circular.
