01/09/2025
El mercat immobiliari dels Estats Units va patir el 2024 una caiguda notable de noves construccions i vendes d’habitatges, fet que ha reduït la producció industrial i, en particular, la de plàstic. Segons les dades més recents, la feblesa d’aquest sector està afectant de manera directa la indústria vinculada a la construcció i al consum domèstic, especialment en productes com canonades, aïllaments i accessoris per a la llar. Tot això passa en un context de tipus hipotecaris elevats que dificulten l’accés a l’habitatge i que, alhora, frenen la demanda. L’impacte es concentra als Estats Units, però té conseqüències globals per a empreses, treballadors i consumidors que depenen de la solidesa d’aquesta indústria.
Tendències del mercat immobiliari i efectes industrials
Segons les dades, les vendes d’habitatges unifamiliars van augmentar lleugerament al juny amb 4.000 unitats més respecte al mes anterior, després d’una caiguda dràstica al maig. Tot i això, comparat amb el 2023, encara hi ha una caiguda del 6,6%. A més, els inicis de nous habitatges van créixer un 4,6% mensual, però continuen per sota dels nivells de l’any passat.
Aquest escenari incert es tradueix en fluctuacions de la producció de materials de construcció, íntimament relacionada amb el plàstic. Entre gener i març del 2024 es va observar un creixement del 2,8%, però a l’abril la producció va retrocedir un 1,1% i al juny només va créixer un 0,4%.
Conseqüències per a la indústria del plàstic
El 2024 Size and Impact Report assenyala que un 8,7% dels productes finals de plàstic es destinen a la construcció. Materials essencials com l’aïllament, les canonades o els paviments de vinil depenen d’aquest mercat. Quan la construcció es frena, la demanda de plàstic també disminueix.
A més, la debilitat del mercat de l’habitatge té un efecte indirecte en el consum de béns per a la llar. Menys compravenda d’habitatges significa menys compra d’electrodomèstics i accessoris, molts dels quals contenen components de plàstic. Així, la contracció es propaga a diferents àmbits de la indústria.
Mirant cap endavant
Amb els tipus hipotecaris encara elevats i unes vendes d’habitatge que no aconsegueixen recuperar el ritme, la indústria del plàstic es manté en una posició de vulnerabilitat. Tot dependrà de quan i com la Reserva Federal decideixi actuar per estimular el creixement. Mentrestant, fabricants i proveïdors hauran de navegar amb cautela en un context en què el mercat immobiliari i el plàstic estan més connectats que mai.
PLASTICS Chief Economist, Dr. Perc Pineda, examines the impact of the housing market slump on plastics manufacturing. Check out his latest blog post: https://t.co/brfC9eg9M7
— PLASTICS (Plastics Industry Association) (@PLASTICS_US) July 30, 2025
Don’t miss the PLASTICS Size and Impact Report, coming September 16, 2025! pic.twitter.com/c90RBOULnY
Font: Text adaptat de Plastics Industry (2025)