El Consell de la UE ha adoptat la seva posició (orientació general) sobre un reglament dissenyat per prevenir la pèrdua de gransa de plàstic al medi ambient.
Amb la publicació d’aquesta posició, la presidència del Consell de la UE podrà iniciar les negociacions amb el Parlament Europeu per definir la versió final del reglament.
Les noves normes contribuiran a millorar la manipulació dels grànuls de plàstic al llarg de totes les etapes de la cadena de subministrament, amb l’objectiu de reduir les pèrdues de plàstic al medi ambient fins a un 74%.
Basada en la proposta original de la Comissió, l’orientació general del Consell aconsegueix un equilibri entre la implementació de mesures ambicioses i eficients per minimitzar les pèrdues de gransa de plàstic i l’evitació de càrregues administratives innecessàries.
El text també assegura la igualtat de condicions entre els transportistes de la UE i els de fora de la UE, introduint noves obligacions per als vaixells marítims que transportin grànuls de plàstic, d’acord amb les recomanacions de l’Organització Marítima Internacional.
Les pèrdues de grànuls de plàstic al medi ambient constitueixen la tercera font més important de totes les emissions no intencionades de microplàstics. Les noves normes, les primeres d’aquest tipus a la UE, ajudaran les empreses a reduir les pèrdues de grànuls de plàstic, contribuint així a la lluita contra la contaminació per microplàstics, que no reconeix fronteres ni límits.
A qui s’aplicarà el reglament
El reglament afectarà els operadors econòmics que manipulin més de 5 tones de grànuls de plàstic a la UE, així com els transportistes, tant de la UE com de fora, que n’hi transportin dins de la Unió. Les empreses encarregades de la neteja de contenidors i cisternes de grànuls de plàstic també hauran de complir amb el reglament.
Altres actors implicats seran els carregadors, operadors, agents i capitans de vaixells marítims que operin en ports d’estats membres de la UE.
El Consell manté l’enfocament de la Comissió, assegurant que les noves normes s’aplicaran en totes les fases de la cadena de subministrament.
Millors pràctiques en la manipulació dels grànuls de plàstic
Quan els grànuls de plàstic s’alliberen involuntàriament al medi ambient, sovint és a causa de la falta de consciència i de males pràctiques en la manipulació per part dels operadors econòmics, transportistes i vaixells marítims. Un cop perduts, és gairebé impossible recuperar-los, ja que es dispersaran fàcilment a grans distàncies pel vent i els corrents d’aigua.
Segons les noves normes i en funció de la mida de la instal·lació o de l’activitat de transport, els operadors hauran de seguir les millors pràctiques per evitar les pèrdues. Tant els transportistes de la UE com els de fora d’aquesta estaran obligats a evitar les pèrdues de grànuls de plàstic i, en cas que es produeixin, a netejar-les.
Conforme a l’orientació general del Consell, tant els transportistes de la UE com els de fora hauran d’informar les autoritats sobre el seu establiment i la seva participació en el transport de grànuls de plàstic. Per garantir el compliment d’aquestes obligacions i una igualtat de condicions, el Consell ha establert l’obligació que els transportistes de fora de la UE designin un representant autoritzat dins de la Unió.
Transport marítim de grànuls de plàstic
Els grànuls de plàstic poden romandre en un entorn aquàtic durant dècades, ja que no són biodegradables. A més, el transport marítim va representar al voltant del 38% de tots els grànuls transportats a la UE el 2022.
Per aquest motiu, el Consell ha establert obligacions específiques per al transport marítim de grànuls de plàstic (en contenidors de càrrega), que inclouen garantir un embalatge de qualitat i proporcionar informació tècnica i relacionada amb la càrrega. Això s’afegeix a les obligacions per al transport per carretera, ferrocarril i vies navegables interiors, tal com es proposava inicialment.
Per facilitar el compliment de les normes en el transport marítim, el Consell ha acordat ajornar un any l’aplicació d’aquestes obligacions, en comparació amb la resta de normes establertes en el reglament. A més, si l’Organització Marítima Internacional adopta mesures per combatre la contaminació marina per grànuls de plàstic, el reglament es modificaria en conseqüència, a proposta de la Comissió.
Certificació obligatòria i autodeclaració
Segons les noves normes, les autoritats nacionals hauran de dur a terme inspeccions ambientals i altres mesures de verificació dins d’un enfocament basat en el risc.
Per demostrar que compleixen les normes, els grans operadors hauran d’obtenir un certificat de compliment emès per un tercer independent. Això s’aplicarà a totes les empreses (excepte les microempreses) que manipulin més de 1.000 tones a l’any. El Consell ha establert un termini de quatre anys per a les petites empreses perquè compleixin aquesta obligació.
Les empreses que manipulin menys de 1.000 tones a l’any hauran d’emetre una autodeclaració de compliment.
Alternativament, l’orientació general permet als estats membres garantir el compliment mitjançant sistemes nacionals de permisos establerts.
A més, el Consell ha afegit l’obligació que les autoritats ofereixin accés públic i gratuït a la informació relativa a la manipulació dels grànuls de plàstic.
Properes passes
La posició acordada pel Consell aquesta setmana formalitza la seva posició negociadora. Es preveu que les negociacions amb el Parlament Europeu sobre la versió final del reglament comencin a principis de 2025.