Organitzacions de la cadena de valor de l’envàs demanen retardar l’entrada en vigor de l’impost al plàstic

Organitzacions de la cadena de valor de l’envàs demanen retardar l’entrada en vigor de l’impost al plàstic

Llegeix aquí la carta completa signada per tots els col·lectius

 

Consideren que no és el moment d’aplicar un nou impost que repercutirà negativament en la competitivitat de les empreses i sobre el consumidor.
Creuen que cal ajornar l’entrada en vigor de la mesura fins, com a mínim, el gener de 2024.
L’estat espanyol seria l’únic país de la Unió Europea que aplicaria un impost similar el 2023.

 

11 de juliol de 2022 – Davant la possible entrada en vigor el pròxim 1 de gener de l’Impost Especial als Envasos de Plàstic, tal com es planteja en la Llei 7/2022 de Residus i Sòls Contaminats, les organitzacions agràries ASAJA, COAG, UPA i Cooperatives Agro-alimentàries, així com les associacions empresarials AECOC, ACES, ANGED, ASEDAS, FIAB, ADELMA, STANPA i EsPlásticos, consideren que no és el moment d’aplicar un nou impost que només repercutiria negativament en la competitivitat de les empreses i sobre el consumidor. Per això, creuen que és necessari retardar l’entrada en vigor de la mesura fins a, almenys, l’1 de gener de 2024.

Context inestable

L’escalada històrica dels preus del gas i l’electricitat està causant un greu impacte en els costos empresarials i , que, a la vegada, pot provocar una pujada de la inflació. A això, s’uneixen els impactes derivats de la guerra d’Ucraïna -desproveïment de matèries primeres, falta de subministraments bàsics com a fertilitzants, o combustibles, etc.. D’altra banda, la crisi sanitària, econòmica i social provocada per la pandèmia COVID-19, encara no superada, i, també cal tenir en compte, les amenaces de noves aturades al sector dels transport. Aquest context altament inestable està posant a prova la resistència dels sectors empresarials, per la qual cosa no sembla raonable afegir a curt termini costos addicionals.

Així mateix, assenyalen que, dins de la UE, en general no s’ha optat per mesures fiscals en la legislació d’economia circular. Si bé altres països ho han plantejat, fins i tot Itàlia ho va regular abans que Espanya, són conscients de la delicada situació econòmica i han anat posposant l’entrada en vigor d’aquest en successives ocasions.

Implementació complexa de l’impost

D’altra banda, la implementació d’un impost d’aquestes característiques és summament complex, i necessita un desenvolupament reglamentari on s’expliquin de manera detallada tots els procediments i tràmits administratius a seguir, la creació de documentació, el desenvolupament d’aplicacions informàtiques, així com la definició clara de les obligacions de cadascun dels afectats, entre altres coses.

Les casuístiques són infinites, i els dubtes sobre com poder complir amb les obligacions legals es multipliquen, per la qual cosa avui dia continuen sent analitzades per la pròpia Administració per a poder donar resposta a la seva complexa aplicació.

Compromís mediambiental

Les organitzacions agràries i les associacions empresarials consideren que a més de per la complicada conjuntura econòmica, és imprescindible donar un marge de temps suficient per a poder resoldre totes les qüestions i dubtes que s’estan plantejant abans d’obligar a gravar amb un impost que ningú sap de moment com aplicar.

En conseqüència, totes les organitzacions, que formen part de la cadena de valor dels envasos, reiteren el seu compromís mediambiental i recomanen ajornar aquest nou impost nou imposat que només repercutiria negativament en la malparada situació de les empreses i els ciutadans.

T'agrada aquesta publicació?

Contacte amb l'empresa

Captcha Code