En un estudi recentment realitzat per Amcor en sis països europeus, s’ha posat de manifest un canvi significatiu en les preferències dels consumidors en les seves compres d’aliments. Cada vegada més, els consumidors opten per productes de marca pròpia en lloc de marques reconegudes, principalment a causa de les afirmacions de sostenibilitat que figuren als envasos.
Més de 3.000 consumidors del Regne Unit, França, Alemanya, Itàlia, Polònia i els Països Baixos van participar en l’enquesta, i els resultats són reveladors. Un 70 % dels enquestats van informar que compren amb regularitat productes de marca blanca a les botigues d’aliments. L’element més influent darrere d’aquesta tendència és el preu, ja que un 85 % dels consumidors destaca el cost com a principal raó per triar productes de marca pròpia.
No obstant això, no només el preu és el que impulsa aquesta tendència. Un 48 % dels enquestats va assenyalar que les promocions també influeixen en les seves decisions de compra. A més, la qualitat del producte segueix sent un factor crític, amb els enquestats valorant aspectes com “millor sabor,” “producció local” i “ingredients més nets” com a factors rellevants.
“Més de la meitat dels consumidors europeus (un 51 %) van expressar que no perceben cap diferència en la qualitat dels productes de marca blanca respecte als de marca, situant així les marques blanques en una posició sòlida de cara al futur,” assenyala Madalina Mitru, gerent de màrqueting estratègic i cadena de valor d’Amcor.
Funcionen els envasos sostenibles?
La sostenibilitat és una peça clau en aquest canvi de tendència. Un 42 % dels consumidors han observat progressos en la producció local, mentre que un 34 % han notat esforços per reduir el malbaratament d’aliments i l’excés d’envasos. Els consumidors europeus estan buscant productes amb afirmacions de sostenibilitat, com “menys envasos,” “menys plàstic,” “envasos reciclables,” i “envasos de paper,” fet que està portant a un augment en la preferència pels productes de marca blanca.
Aquest canvi cap a la sostenibilitat també està influint les decisions de compra dels consumidors amb relació a l’impacte ambiental dels envasos. Un 52 % dels consumidors europeus asseguren que el canvi climàtic influeix en les seves decisions de compra, mentre que un 84 % llegeixen les instruccions de reciclatge abans de comprar un producte envasat.
Tot i això, un 35 % dels enquestats expressen la necessitat de més millores en la reducció dels envasos innecessaris, mentre que un 33 % opinen que els minoristes tenen marge per implementar solucions més respectuoses amb el medi ambient. Les afirmacions de sostenibilitat més atractives per convèncer els consumidors a comprar productes de marca blanca inclouen la reducció d’envasos, la disminució de l’ús de plàstic, la promoció d’envasos reciclables i l’ús d’envasos de paper.