El sector del packaging a Catalunya ha experimentat un creixement notable durant els anys 2023 i 2024, segons les dades del Baròmetre del Sector del Packaging a Catalunya elaborat pel Clúster Packaging i realitzat per Market AAD.
Durant el 2023, el 58% de les empreses proveïdores del sector del packaging (que subministren productes, equips i serveis) van registrar un augment en la seva facturació respecte al 2022. Per al present exercici del 2024, un 78,5% d’aquestes empreses preveu millorar els seus resultats respecte al 2023.
Pel que fa a les empreses clients (les que utilitzen els productes, equips i serveis subministrats per les empreses proveïdores), el 73,1% va millorar els seus resultats durant el 2023. A més, tres de cada quatre d’aquestes empreses també esperen un creixement durant el 2024.
Respecte a la recuperació de l’activitat industrial, tot i que un terç de les empreses proveïdores van reduir la seva activitat el 2023, les perspectives per al 2024 són més optimistes, ja que tres de cada quatre empreses preveuen un augment de l’activitat.
Quant a les empreses clients, el 77% va experimentar un creixement en els nivells d’activitat durant el 2023. No obstant això, aquest percentatge es redueix al 67% per al 2024. Així mateix, aquestes empreses també van mostrar bons resultats en termes de creixement de superfície de producció i línies productives.
Exportacions i rendibilitat de les empreses de packaging a Catalunya Un altre aspecte destacable és l’increment de les exportacions, ja que un 40% de les empreses del sector a la comunitat autònoma catalana van registrar un augment durant el 2023. Les previsions indiquen que aquest percentatge augmentarà fins al 50% durant el 2024. Aquesta tendència és notable en el context dels actuals desafiaments macroeconòmics i geopolítics en l’àmbit internacional.
Pel que fa a la rendibilitat, el 30% de les empreses van veure augmentar els seus indicadors durant el 2023, i les previsions per al 2024 indiquen que dos terços d’elles continuaran experimentant un creixement en aquest sentit.
Principals reptes L’informe també assenyala la sostenibilitat i la innovació tecnològica com a principals reptes per a la indústria del packaging, tant per a les empreses proveïdores com per als clients. És crucial trobar maneres de millorar la sostenibilitat sense que això afecti el preu final dels productes. En aquest sentit, materials reciclats, normatives i descarbonització marcaran l’agenda del sector en els propers dos anys.
En l’àmbit tecnològic, tant les empreses proveïdores com els clients identifiquen l’adaptació de maquinària i la millora en la producció i la qualitat com a factors clau en els pròxims anys. Les empreses proveïdores del packaging destaquen la intel·ligència artificial com un tercer element important en aquesta transformació, mentre que les empreses clients apunten cap a la personalització d’envasos.
En logística, l’optimització del packaging i la reutilització de materials són tendències dominants. Les empreses proveïdores també preveuen un alt impacte derivat de la substitució de materials en aquest àmbit. D’altra banda, les empreses clients busquen solucions per millorar els seus processos logístics i de manteniment.
Finalment, la captació de talent es converteix en un altre repte crític per a la indústria del packaging. Tot i que durant el 2023 més del 40% de les empreses van augmentar la seva plantilla, i una proporció similar preveu fer-ho l’any 2024, el 87% d’elles admeten trobar dificultats per incorporar talent. Això posa de manifest la necessitat d’abordar aquesta qüestió per assegurar el futur del sector en els pròxims anys.
3.5