01/07/2025
La nova legislació europea impulsa l’ús de plàstics reciclats en vehicles i reforça la responsabilitat dels fabricants
El Consell de Medi Ambient ha adoptat un enfocament general sobre la nova proposta de Reglament europeu que estableix requisits obligatoris de circularitat en el disseny i gestió de vehicles al final de la seva vida útil (ELV). Aquest reglament substitueix les directives 2000/53/CE i 2005/64/CE i introdueix canvis clau pels fabricants de peces de plàstic per a automoció en matèria de plàstics reciclats, traçabilitat, disseny sostenible i responsabilitat ampliada del productor (EPR).
Objectius obligatoris de contingut reciclat en plàstics per a automoció
El reglament estableix un contingut mínim de plàstics reciclats que haurà d’incorporar-se en els vehicles nous, amb un calendari progressiu: 15% als 6 anys, 20% als 8 anys i 25% als 10 anys. D’aquests, un 25% haurà de provenir de plàstics reciclats en circuit tancat, especialment dels vehicles al final de la seva vida útil.
S’exclouen elastòmers i termoestables, excepte escumes de poliuretà per a encoixinament, així com materials amb substàncies perilloses segons el Reglament (UE) 2019/1021, si se superen uns certs llindars.
Implicacions pels fabricants de components plàstics
Per als fabricants de peces de plàstic, aquestes noves obligacions suposen un canvi de paradigma. Serà necessari garantir no sols el subministrament estable de materials reciclats que compleixin amb els estàndards tècnics i mediambientals, sinó també la seva traçabilitat a través d’auditories independents −fins i tot si els reciclatges provenen de països tercers− seguint normes com a ISO 19011:2018 o ISO/IEC 17020:2012.
La definició de residu postconsum s’ha alineat amb les regles de l’OMC, permetent així que els plàstics reciclats fora de la UE puguin comptar per a aconseguir els objectius, sempre que provinguin d’instal·lacions auditades i situades en països amb estratègies integrals de gestió de residus.
Avaluació i possibles ajustos futurs
El Consell ha previst que dos anys després de l’entrada en vigor del Reglament, la Comissió Europea avaluï el seu impacte en el comerç global i en les indústries de reciclatge i automoció de la UE. Això podria donar lloc a futures modificacions en els requisits aplicables als materials reciclats importats.
Disseny sostenible, digitalització i traçabilitat avançada
El Reglament obliga a desenvolupar una estratègia de circularitat per tipus de vehicle i implantar un passaport digital de circularitat, que inclou informació detallada sobre materials reciclats, substàncies perilloses, localització de peces i possibilitats de reutilització. Aquesta digitalització augmenta la transparència i la sostenibilitat del sector.
Reforç de la responsabilitat ampliada del productor (EPR)
Els productors assumeixen noves obligacions en la gestió integral dels vehicles al final de la seva vida útil, incloent costos de recollida, descontaminació i tractament complet, fins i tot en zones ultraperifèriques o quan el productor original no sigui identificable.
Conclusions
Aquest nou reglament europeu sobre vehicles i plàstics reciclats representa un canvi estructural per a la indústria de l’automoció i els fabricants de components plàstics. Suposa una oportunitat per liderar la innovació en disseny sostenible, reciclabilitat i transparència, en línia amb els objectius de sostenibilitat i economia circular a Europa.
Font: Article traduït i adaptat a partir de ANAIP, 2025 (Reglamento de fin de vida de vehículos: así afecta a los fabricantes)