MeetingPack 2024 premia dues innovacions en envasament barrera lliure de metalls i reciclables

MeetingPack 2024 premia dues innovacions en envasament barrera lliure de metalls i reciclables

La sisena edició de MeetingPack, el congrés bianual organitzat per AIMPLAS i AINIA al Palau de Congressos de València, ha arribat al seu final aquesta tarda després de dues jornades intensives. Prop de 300 professionals han tingut l’oportunitat de conèixer de prop, de la mà d’una trentena d’experts en el camp, els desafiaments que planteja l’envàs de barrera des d’una perspectiva de sostenibilitat mediambiental, una qüestió més urgent que mai en l’actual context legislatiu i socioeconòmic.

A més, s’han presentat els guanyadors dels premis MP2024, reconeixent l’excel·lència en innovació sostenible. El primer premi ha estat per a Rotorprint, pel seu envàs d’alta barrera per al cafè, totalment reciclable i sense alumini. El segon premi ha recaigut en Plastipak, pioners en el desenvolupament d’un aerosol sense metalls també reciclable.

Rotorpint i Plastipak han estat guardonades amb els Premis MP2024.

Les empreses Rotorprint i Plastipak han rebut els Premis MP2024 en les categories de “Solucions d’envasos flexibles” (pel·lícules) i “Solucions d’envasos rígids” (safates i/o ampolles), respectivament.

El projecte de Rotorprint és un envàs de cafè reciclable amb una barrera d’alta qualitat. D’altra banda, la solució PPK Natura de Plastipak és una resina de PET única que s’obté capturant emissions de CO₂. Aquesta resina, apta per a ús alimentari, és adequada per a productes de cura personal, productes farmacèutics, OTC, suplements, nutricèutics, envasos de begudes i aliments, entre altres aplicacions.

En aquesta segona edició, els finalistes en la categoria de solucions d’envasos flexibles amb barreres (pel·lícules) han estat Enplater, per un film rígid pet amb material reciclat al 100% i apte per a ús alimentari; Innovative Film Solutions, pel seu film BOPP biodegradable i reciclable; i, finalment, Rotorprint, guanyador del premi.

Pel que fa als finalistes en la categoria de solucions d’envasos rígids (safates/ampolles), destaquen J. Garcia Carrión, amb la seva innovadora solució Pure-Pak eSense®, un brick lliure d’alumini per a begudes vegetals, gaspatxos i salmorejos; Grupo Lantero, amb els seus vasos circulars de iogurt fabricats amb PS postconsum; i Plastipak, guanyadora del premi.

Les empreses guardonades van ser anunciades ahir a la nit durant el sopar de congressistes, en reconeixement del seu compromís amb la innovació i la sostenibilitat en el sector dels envasos.


Prop de 40 ponències i 300 assistents.

En la ponència inaugural, José María Fernández, director d’Economia Circular de la Societat Pública de Gestió Ambiental del Govern Basc, Ihobe, va abordar la importància de la directiva (EU) 2024/825 per combatre el greenwashing i evitar la publicitat confusa sobre solucions sostenibles. Va destacar la necessitat que les afirmacions sobre la sostenibilitat d’un producte estiguin recolzades per evidències científiques com les anàlisis de cicle de vida o la petjada de carboni. Així, es busca convertir la sostenibilitat en un autèntic factor de competitivitat per a les empreses, més que en una simple eina de màrqueting.

El primer bloc temàtic de la conferència d’ahir es va centrar en la importància dels Materials Innovadors per a la producció d’envasos sostenibles, amb un enfocament en l’efecte barrera i la reciclabilitat. Empreses com Kuraray i UBE van presentar solucions monomaterials reciclables amb propietats de barrera, i Total Corbion va mostrar com el PLA té un menor impacte ambiental en comparació amb altres materials. Toppan, per la seva part, va exposar la seva estratègia de monomaterial amb recobriments AlOx/SiOx per a envasos d’alta barrera.

En la segona sessió, centrada en la Sostenibilitat en envasos barrera flexibles, es va subratllar la dificultat de reciclar les solucions multicapa tradicionals, així com la importància de l’ecodisseny per evitar el sobreenvasament i la reducció del pes de l’envàs. Empreses com Comexi, Rotorprint i Sealed Air van presentar estratègies per millorar la reciclabilitat dels envasos, i es va destacar la importància de mantenir les característiques funcionals dels envasos per reduir el malbaratament alimentari.

A més, es va posar èmfasi en la necessitat de millorar les propietats mecàniques dels materials i validar el comportament de les estructures de l’envàs en la maquinària. Es va proposar l’ús de solucions monomaterials amb propietats de barrera adequades per mantenir la reciclabilitat, segons Recyclass i Cyclos.

La Sostenibilitat en els envasos de barrera rígida va ser el tema principal de la tercera sessió, moderada per RAORSA, on es van presentar solucions reciclables i compostables. Destaquen iniciatives com el projecte d’Acesur per incorporar fibres de cel·lulosa de residus d’oli d’oliva en PLA per a la fabricació d’ampolles d’oli, el reciclatge de safates de PET per part de Faerch per a la producció de noves safates, i la importància de dissenyar els envasos amb la reciclabilitat en ment. Danone també va presentar millores en els seus envasos de la gamma YoPro, fent-los detectables en les línies de reciclatge per facilitar-ne la separació.

En l’últim bloc de la jornada d’ahir, es van debatre les Estratègies en l’envasament de productes per a aconseguir els objectius per a l’any 2030. A la taula rodona, amb la participació de Calidad Pascual, Garcia Carrión, Hijos De Rivera S.A.U., Florette, Vicky Foods i el Clúster Envàs i Embalatge de la Comunitat Valenciana, es van destacar diverses estratègies de sostenibilitat empresarial, com la reducció de materials i gruixos, l’aposta per la circularitat i l’ecodisseny, així com l’ús d’energies renovables.

També es va posar èmfasi en els reptes que afronten les empreses, com l’ús de material reciclat en envasos d’aliments o la cerca de materials alternatius que compleixin amb les mateixes funcionalitats. Es va subratllar la importància de les eines d’ecodisseny i la necessitat d’informar el consumidor sobre com reciclar correctament els envasos. Per acabar, es van presentar exemples pràctics de productes sostenibles, com una ampolla de llet en PET transparent o la substitució dels anells per un adhesiu en un pack de sis llaunes.

La jornada ha començat amb la cinquena sessió del congrés, moderada per Enplater: “Materials innovadors per a la producció d’envasos sostenibles (II) / Sostenibilitat en envasos barrera”, on s’han presentat solucions alternatives als materials convencionals.

AINA ha presentat recobriments comestibles per evitar el malbaratament d’aliments, recobriments que generen zero residus i que permeten incorporar prebiòtics i probiòtics. Lactips ha introduït l’ús de la Caseïna com a recobriment barrera a l’oxigen per aplicar sobre substrats de paper, oferint una solució natural als microplàstics en aquest tipus d’envasos.

Quimóvil ha exposat recobriments barrera acrílics a base d’aigua amb propietats barrera com a repte estratègic per a envasos més sostenibles.

Finalment, Novamont ha presentat el seu desenvolupament de càpsules compostables per al cafè i envasos cel·lulòsics amb propietats barrera. Totes aquestes solucions són reciclables, i depenen del tipus, compostables (domèstic o industrial).

La sisena sessió, titulada “Fi de vida: Reciclatge i reutilització”, moderada per New Era, ha presentat solucions d’envasos reutilitzables, sistemes d’higienització, legislació aplicable i nous models de negoci.

Bumerang ha destacat el repte de la reutilització en referència a la facilitat que té el consumidor per retornar els envasos. Si l’experiència d’ús és positiva, assenyalen, l’usuari s’implicarà en el sistema. Per això, estan treballant en diverses solucions segons el tipus de client.

D’altra banda, Veolia ha incidit en el plàstic reciclat com a vector de descarbonització i ha presentat la seva plataforma mundial de reciclatge de plàstics, que reuneix coneixements tècnics i comercials, així com una eina de petjada de carboni i hídrica. També ha participat en aquesta sessió Fych Technologies.

La setena sessió ha estat el marc per presentar les novetats en la gestió, separació i reciclatge d’envasos barrera, i l’aplicació de la legislació per a materials (plàstics) reciclats per a contacte alimentari, sota la moderació d’Heura Gestió Ambiental.

AIMPLAS ha presentat dos projectes de reutilització: envasos reutilitzables per al sector cosmètic i una botella reutilitzable per a productes de neteja. TPL ha explicat com aborden la millora de la sostenibilitat, destacant la reducció de gruixos i la utilització de material reciclat per a la fabricació de film. Ecoembes ha presentat una eina per predir i modificar l’impacte dels envasos en la fase de disseny.

El certamen ha finalitzat amb una taula rodona sobre Tendències i necessitats dels envasos en la distribució i en els consumidors, en la qual Aces, Tal, Hispacoop i Carrefour han compartit els seus punts de vista sobre el compliment dels objectius 2030, els reptes que afronten i què caldria fer per contribuir al compliment d’aquests objectius.

MeetingPack 2024 ha comptat amb el suport d’empreses patrocinadores com RAORSA, COMEXI, ENPLATER, FAERCH, GRUPALIA, INNOTECH, KNAUF INDUSTRIES, KURARAY, LUBRIZOL, NOVAMONT, QUIMÓVIL, TOPPAN, SPG, SEALED AIR, TOTAL ENERGIES-CORBION, TOYO SEIKAN GROUP HOLDINGS LTD., TPL i UBE, així com amb la col·laboració d’entitats i organitzacions rellevants en el sector dels envasos i l’alimentació.

T'agrada aquesta publicació?

Contacte amb l'empresa

Captcha Code