Explorar el potencial, afrontar els reptes i donar forma al futur: com la digitalització i la IA poden impulsar el sector del plàstic.
La indústria del plàstic s’enfronta a profundes transformacions econòmiques i normatives a escala global. La creixent pressió competitiva, l’enduriment de la regulació ambiental i l’augment de les exigències en matèria de circularitat estan accelerant la necessitat d’innovar. En aquest context, la digitalització es presenta com una palanca clau per augmentar l’eficiència i avançar cap a una producció més sostenible. Moltes empreses ja incorporen processos automatitzats, sistemes de control basats en dades i connectivitat intel·ligent per adaptar-se als nous requisits normatius.
La intel·ligència artificial (IA) juga un paper estratègic en aquest procés. Segons un estudi de Bitkom, el 78% de les empreses industrials considera la IA essencial per a la seva competitivitat, tot i que més de la meitat encara opta per observar com evoluciona el sector. Alhora, el 48% admet no disposar de les competències necessàries i el 91% reclama una reducció de les barreres normatives per facilitar la innovació. Aquestes dades reflecteixen un ampli consens sobre la importància de la digitalització, però també una implementació encara tímida.
Tecnologies digitals clau: connectivitat i IoT
La base de la transformació digital rau en la digitalització del control de màquines i la seva connectivitat. “La indústria de la maquinària per a plàstics fa més de 40 anys que treballa en automatització. Ara gairebé tothom fa el salt cap a la digitalització”, afirma Ulrich Reifenhäuser, president del consell assessor de la fira K de Düsseldorf.
Els sistemes ciberfísics (CPS) i l’Internet de les Coses (IoT) permeten recollir i analitzar dades de producció en temps real. Els sensors mesuren variables com la temperatura, el cabal o la pressió del motlle, i transmeten les dades a aplicacions al núvol. El protocol OPC/UA assegura un intercanvi de dades segur entre diferents fabricants.
Davant l’augment exponencial del volum de dades, la nova Llei de Dades de la UE aporta claredat: obliga els fabricants de maquinària a proporcionar als usuaris accés fàcil, comprensible i llegible per màquina a les dades generades durant l’ús. Paral·lelament, el manteniment predictiu guanya rellevància, ja que les anàlisis en temps real permeten detectar anomalies anticipadament i reduir aturades imprevistes.
IA i automatització per a una economia circular
La IA introdueix un nou dinamisme en els processos digitals. Els algoritmes d’aprenentatge automàtic analitzen grans quantitats de dades i optimitzen els processos de manera flexible. “La IA i la digitalització són motors de canvi per a l’economia circular del plàstic”, destaca el Dr. Alexander Kronimus, director general adjunt de PlasticsEurope Deutschland. La fabricació automatitzada, els passaports digitals de producte i les simulacions de procés permeten reduir consums, minimitzar residus i optimitzar els fluxos de treball.
Els bessons digitals (digital twins) són una eina avançada en aquest entorn: reprodueixen virtualment línies de producció reals, generant dades estructurades al llarg del cicle de vida de la maquinària. També compleixen amb els requisits del nou Passaport Digital de Producte (DPP), impulsat pel Reglament d’Ecodisseny de la UE, vigent des del juliol de 2024.
Control de qualitat i classificació intel·ligent
En el control de qualitat, les càmeres intel·ligents i els sistemes d’imatge amb IA permeten detectar defectes de forma, irregularitats superficials o impureses de material durant la producció, garantint estàndards de qualitat elevats i reduint pèrdues.
També hi ha avenços en classificació de materials per al reciclatge. Els sistemes d’identificació amb IA i sensors d’infraroig proper (NIR) detecten diferents tipus de plàstic, separen impureses i milloren l’eficiència del reciclatge, facilitant el compliment dels nous objectius de circularitat. A més, aquestes tecnologies s’integren amb el DPP, proporcionant informació completa sobre matèries primeres, processos i rutes de reciclatge.
Reptes: manca de talent i limitacions en pimes
Tot i els avenços, moltes pimes encara troben dificultats per incorporar aquestes tecnologies. “La digitalització implica inversió i coneixements especialitzats, dues coses que sovint manquen a les petites i mitjanes empreses”, explica Mauritius Schmitz, de l’Institut de Processament de Plàstics (IKV). La manca de personal qualificat en dades i ciberseguretat és un dels principals frens a la implantació de la IA, l’automatització i l’IoT.
Perspectives i oportunitats
La digitalització és un catalitzador per a una indústria del plàstic més sostenible, eficient i resilient. Els sistemes connectats permeten optimitzar la producció en temps real, reduir residus i adaptar-se millor a les fluctuacions del mercat. També obren la porta a nous models de negoci, com serveis digitals o plataformes de manteniment predictiu.
Tanmateix, la inversió és clau. Segons el ZEW, el sector del plàstic dedica 2.200 milions d’euros anuals a innovació, només un 1,65% del total de la indústria transformadora. Tot i això, el 63% de les empreses del sector innoven en productes o processos, superant la mitjana del 57%.
Aquest potencial es posarà de manifest a la fira K 2025, amb més de 3.000 expositors i esdeveniments com “Plastics Shape the Future”, organitzat per Plastics Europe Deutschland, i el VDMA Forum, que abordaran com fer realitat aquesta transformació digital.