El 3 de juliol va marcar un punt d’inflexió per als envasos de begudes a la Unió Europea. La legislació sobre tapes adherides, part de la Directiva sobre plàstics de sol ús (SUPD) proposada el 2018, ja és vigent. Aquesta normativa exigeix que els envasos de begudes de 3 litres o menys mantinguin les seves tapes adherides durant l’ús i l’emmagatzematge previstos del producte.
Inicialment, grans multinacionals com Coca-Cola, Danone, Nestlé i PepsiCo es van oposar fermament a aquesta regulació, argumentant que requeriria inversions significatives en nous dissenys, motlles i maquinària. No obstant això, algunes empreses, com Coca-Cola, van aconseguir implementar tapes amb cordó molt abans del termini establert, demostrant la viabilitat de l’ajust.
La resposta dels consumidors ha estat variada. Amb la gradual introducció d’aquests nous taps al llarg de l’any, molts han expressat el seu descontentament a les xarxes socials, principalment pel fet que les tapes poden impactar a la cara en beure, generant paròdies a plataformes com TikTok i Instagram. Alguns consumidors fins i tot han mostrat en vídeos virals com arrenquen les tapes, provocant vessaments accidentals.
Malgrat les crítiques, no tots els dissenys de tapes adherides són iguals. Alguns fabricants han desenvolupat mecanismes més eficients. Per exemple, Corvaglia ha introduït un disseny amb un mecanisme de clic que assegura que la tapa es mantingui horitzontalment, evitant el contacte indesitjat amb la cara.
El temps serà crucial perquè els consumidors s’adaptin a aquests nous taps. Esdeveniments com l’Eurocopa masculina de futbol a Alemanya han mostrat jugadors utilitzant aquests envasos sense dificultat, la qual cosa podria contribuir a normalitzar el seu ús i acceptació.
La legislació sobre tapes adherides té com a principal objectiu reduir la contaminació per plàstic. La SUPD se centra en els deu articles de sol ús més comuns a les platges europees, incloent-hi els aparells de pesca, i es preveu que redueixi en un 10% els residus plàstics a les platges, facilitant a més el reciclatge conjunt de tapes i envasos.
Tot i les dificultats inicials en la comunicació dels beneficis d’aquesta normativa per part de la Comissió Europea, la frustració d’alguns consumidors ha anat disminuint en comprendre el propòsit ecològic darrere del canvi. Empreses com Coca-Cola han contribuït a aquesta tasca educativa imprimint missatges en les seves tapes que promouen el reciclatge conjunt.
Actualment, a Llatinoamèrica no hi ha una regulació específica que obligui les tapes de plàstic a romandre adherides als envasos de begudes. No obstant això, diversos països de la regió estan adoptant mesures per reduir l’ús de plàstics de sol ús en general, influenciats per la tendència global cap a la sostenibilitat i les iniciatives d’èxit a la UE.
És probable que, a mesura que creixi la consciència sobre els problemes ambientals i els beneficis d’aquestes regulacions, els governs de Llatinoamèrica considerin implementar normatives similars per promoure l’ús de tapes adherides i contribuir així a la reducció de la contaminació plàstica i millorar les taxes de reciclatge a la regió.